Millainen uutinen ylittää uutiskynnyksen?

Otsikon kysymykseen löytyy useita vastauksia – yhtä ja oikeaa tuskin on olemassa. Varmaa sen sijaan on, että ansaittu medianäkyvyys on tehokasta. Arvokkaan näkyvyyden ansaitseminen taas vaatii työtä, sillä pikavoittoja mediatiedottamisen maailmassa ei ole luvassa.

Tiedotteen lähettäminen laajalle joukolle onnistuu kohtuullisen helposti ja nopeasti. Uutiskynnystä onkin jo vaikeampi ylittää, mutta paljon voi tehdä, että toimittajan kiinnostus herää ja mediakynnys ylittyy.

Hyvä tiedote on toimittajalle todella arvokas työkalu. Toimittajat lukevat tiedotteita ja hyödyntävät niitä ahkerasti työssään. Liana Technologiesin tekemän kyselyn mukaan lähes 70 prosenttia toimittajista hyödynsi tiedotetta työssään kuluneen viikon aikana. Viimeisen 24 tunnin aikana liki 30 prosenttia!

Toisinaan sattuma voi puuttua peliin, mutta sen varaan ei kannata jättäytyä. Työkaluja medianäkyvyyden varmistamiseen on nimittäin olemassa. Hyviä sellaisia ovat suunnitelmallisuus ja sitkeys.

Kun tiedote on lähetetty, paljon on pitänyt tehdä ennen sitä. Ja siitä se työ sitten vasta alkaakin.

Muutama vinkki, joilla varmistaa hyppy yli uutiskynnyksen:

Älä tee tikusta asiaa

Kun lähestyt toimittajia, mieti, että autat heitä työssään. Tiedotettava aihe voi olla pieni tai suuri, mutta sen on oltava juuri kyseistä mediaa ja sen lukijoita kiinnostava. Lähellä tiedotteen aihetta olevat mediat todennäköisesti kiinnostuvat tiedotteesta.

Ajankohtaisuus on kaiken a ja o

Hyödynnä ajankohtaisia aiheita. Kytke viestisi ajankohtaiseen teemaan tai toimialalla käytävään keskusteluun. Kutsu toimittajia mukaan tapahtumaan, seminaarin, messuille, koulutustilaisuuteen. Kaiva esiin tapahtumille ja uutisille juuri haluttua mediaa puhutteleva näkökulma ja asiantuntija. Ole ajoissa.

Paikallisuus puhuttaa

Huomioi erityisesti paikalliset mediat heitä kiinnostavilla aiheilla. Muista, että tiedote palvelee, ei spämmää.

Ole sitkeä

Viestinnän tavoitteena on useimmiten halutun mielikuvan luominen. Johdonmukaisesti ja aktiivisesti viestivästä organisaatiosta on toimittajan helpompi muodostaa käsityksensä. Moni toimittaja ottaa talteen tiedotteita ja hyödyntää niitä sopivan tilaisuuden tullen. Jollei heti ensimmäisestä tiedotteesta synny juttua, älä luovuta.

Työ jatkuu tiedotteen lähettämisen jälkeen

Varaa aikaa toimittajien kontaktoinnille tiedotelähetyksen jälkeen – tai jo ennen sitä. Suurin osa toimittajista käyttää sosiaalista mediaa tiedon ja tarinoiden etsimiseen. Tässä on tilaisuutesi, ole aktiivinen. Ennen ja jälkeen tiedotteen lähetyksen.

 

Millainen mediaviestinnän paletti toimii juuri teillä?

Olemme järjestäneet mediatyöhön keskittyviä työpajoja, joissa on pureuduttu toimittajien työskentelytapoihin, ideoitu aiheita tiedottamiseen ja pohdittu, millainen tiedote puhuttelee ja huomataan. Nyt tarjoamme saman paketin verkossa, runsaammalla sisällöllä.

Miten uutiseksi? -kurssi on suunnattu erityisesti järjestöjen, yhdistysten, hankkeiden ja muiden julkisten toimijoiden viestijöille.

Viidestä osiosta koostuvalla laajalla Mediatyön verkkokurssilla pureudut oman organisaatiosi mediaviestintään, kehität sitä pitkäjänteisesti ja kytket mediatyön osaksi organisaation viestintästrategiaa. Kurssimateriaali sisältää käytännöllisiä viestinnän työkaluja.

Verkkokurssilla etenet omaa tahtiasi, kytket kurssimateriaalin luontevasti omaan työhösi ja työstät ideoita yhdessä kollegasi kanssa. Verkkokurssin jälkeen tiedät, miten saat tärkeän asiasi esille tiedotusvälineissä, miten lähdet liikkeelle ja kehität suunnitelmallista mediaviestintääsi.

Tutustu Miten uutiseksi – mediaviestinnän verkkokurssiin! >>


Ammattimainen ote tiedotteen tekijänä saattaa pelastaa tiedotteesi toimituksen roskakorilta.

Särmä mediatiedote -verkkokurssi on täsmäkurssi tiedotteen kirjoittajalle

Särmä mediatiedote -verkkokurssi on kompakti verkkokurssi kaikille, jotka kirjoittavat työssään tiedotteita ja haluavat kehittyä kirjoittajina ja terävöittää omia tiedotteitaan. Kurssilla keskitytään erityisesti lehdistö- eli mediatiedotteisiin, vaikka toki opit ovat sovellettavissa kaikkiin tiedottaviin teksteihin.

Tutustu Särmä mediatiedote -verkkokurssiin >>

Jaa artikkeli

Haluatko oman kurssisi myyntiin?

Viestinnän tai markkinoinnin asiantuntija! Kun sinulla on idea ja kurssisisällöt, tarjoamme kodin kurssillesi. Viestintäkurssit.fi tavoittaa oppimisesta kiinnostuneet asiantuntijat.

Lue lisää ja tule mukaan!