Mediatiedote kertoo aina uutisen tai vähintään uuden näkökulman jo tuttuun aiheeseen. Miten hyödynnät uutiskriteereitä hioessasi uutisesi kärkeä ja otsikkoa? Miten rakennat toimittajaa kiinnostavan ja jutun tekemiseen houkuttelevan tiedotteen?
Mediatiedote on edelleen toimiva ja relevantti tapa lähestyä toimituksia. Kun otat yhteyttä toimittajaan, on sinulla hyvä olla aiheestasi laadukas materiaali. Vaikka toimittajat etsivät uutisaiheita monista eri läheistä, tiedotteella voit saada arvokasta ansaittua medianäkyvyyttä.
Tiedote vastaa nopeasti kysymyksiin mitä, missä ja milloin. Ydinviestiä taustoitat kertomalla lyhyesti, miten, miksi ja kuka. Monelle tuttu kärjellään seisovan kolmion malli on hyvä ohjenuora mediatiedotteen kirjoittamisessa. Kolmiossa tärkein kirjoitetaan aina alkuun, ja kertomisessa edetään kohti vähemmän tärkeitä yksityiskohtia.
Tutustu Terävät tiedotteet -valmennukseen 14.2.2024!Käytä uutiskärjen terävöittämiseen uutiskriteereitä
Uutiskriteerit ohjaavat työtä toimituksissa. Uutiskriteerit määrittelevät sen, onko jokin asia uutinen – ja miten suuri sellainen. Kun kytket viestisi uutiskriteereihin, olet matkalla kohti uutisesi läpimenoa.
Eri medioilla voi olla yleisten uutiskriteereiden lisäksi omia kriteereitä. Selvitä ne ja tarjoile viestisi juuri tavoittelemallesi medialle oikeasta näkökulmasta.
Voit testata aihettasi eläytymällä toimittajaksi. Hän voisi kysyä sinulta esimerkiksi:
- Mitä uutta tässä aiheessa on?
- Miksi tämä on juuri nyt ajankohtaista?
- Mihin, keneen ja miten laajasti tämä asia vaikuttaa?
- Mitä epätavallista tai poikkeavaa tässä on?
- Mikä tässä aiheessa on juuri meidän lukijoillemme tärkeää, merkittävää ja kiinnostavaa?
- Ketä tai keitä voimme haastatella, jos teemme jutun?
- Löytyykö aiheesta kiinnostava ja liikuttava tarina?
- Miten saamme järjestettyä kuvituksen juttuun?
Hyvästä tiedotteesta toimittaja saa vastauksen kysymyksiinsä. Toki varaudut vastaamaan näihin kysymyksiin myös soittaessasi toimittajalle.
Otsikko kiteyttää viestisi
Otsikon perusteella tiedotteesi joko avataan tai ohitetaan. Kiteytä viiteen sanaan tiedotteesi ydinviesti. Nämä viisi sanaa näkyvät vastaanottajan sähköpostin saapuneiden viestien kentässä. Terävöitä ydinviestisi median lukijaa kiinnostavaksi ja tarjoile se heti otsikon jälkeen ingressissä.
Kirjoita useita otsikkoversioita – todennäköisesti tarvitset useita otsikoita ja tiedotteen versioita kohdemedioistasi riippuen.
Vaikka tekoälystä ei ole tiedotteen kirjoittamisessa vielä isännäksi, kysy siltä apua otsikon terävöittämisessä.
Väliotsikot ovat mediatiedotteessa – kuten verkossa luettavissa teksteissä yleensäkin – tärkeitä paikkoja nostaa silmäiltäviä asioita esiin. Kiinnitä siis huomiota siihen, että väliotsikot ovat paitsi informatiivisia ja ytimekkäitä myös kiinnostavia ja tartuttavia.
Kielenhuoltajan lasit silmille
Kun tiedote alkaa olla kasassa, voi olla hyvä tehdä kielenkuoltajan kierros. Hyvän tiedotteen teksti on sujuvaa ja havainnollistavaa. Tiedotteesta kannattaa riisua ylisanat ja maalailevat adjektiivit: kirjoita kevytlukuista, mutta asiallista tekstiä. Pyri välttämään kankeaa virkamieskieltä.
Yksi hyväksi havaittu keino tiedotteen sujuvoittamiseen on käydä tarkalla seulalla läpi tiedotteen verbit: vievätkö ne tekstiä vauhdikkaasti eteenpäin? Kannattaa välttää valjuja verbejä kuten tehdä, suorittaa, toteuttaa, vaikuttaa, aiheuttaa, tapahtua, muodostua.
Lopuksi (ja mieluusti myös prosessin aikana) pyydä kollegoitasi lukemaan tiedotteesi ja antamaan palautetta. Myös yön yli nukkuminen on hyvä tapa saada etäisyyttä omaan tekstiin, jos aikaa on.
Huomasitko Terävät tiedotteet -valmennuksen?
Valmennuksesta saat ideoita, osaamista ja rohkeutta oman yrityksen tai organisaation mediaviestintään.
Osallistu verkkovalmennukseen keskiviikkona 14.2.2024 klo 9–12. Lue lisää ja varaa paikkasi!