Hankeviestinnän verkkokurssin suunnittelun pohjaksi teimme verkkokyselyn maalis-huhtikuussa 2021 hankeviestinnän haasteista. Kyselyyn vastasi yli 50 hanketoimijaa ympäri Suomen. Vastauksissa kuvattiin viestinnän merkitystä mm. näin osuvasti:
Hankkeissa kehitetään toimintaa, tutkitaan ja tehdään yhteisiä asioita. Kaikki hankkeen toimet pitäisi viestiä niin suullisesti, kirjallisesti kuin erilaisten tehtävien kautta, sillä hanke on yhtä kuin viestintää.
Unelmien hankeviestintä täyttää vastausten valossa laadukkaan viestinnän tunnusmerkit: jos resurssit sallisivat, hankkeissa tehtäisiin monikanavaista, monipuolista, aktiivista, jatkuvaa ja säännöllistä viestintää. Haasteitakin löytyi, erityisesti hankkeen kohderyhmän tavoittamisen (55 % vastanneista), verkostojen mukaan innostamisen (53 % vastanneista) ja viestinnän vaikuttavuuden mittaamisen koki moni haastavaksi.
Saimme arvokasta tietoa verkkokurssin suunnittelun pohjaksi. Vaikuttava hankeviestintä – 10 avainta -verkkokurssi avautuu 1.6.
Tartumme toukokuun Viestinnän voimatunnilla hankeviestinnän haasteisiin konkreettisesti ja käytännönläheisesti. Ilmoittaudu maksuttomaan webinaariin (ja lataa tallenne) 1.6. klo klo 9–10. Webinaari on suunnattu erityisesti hankkeiden projektipäälliköille, kehittäjille, asiantuntijoille ja viestijöille.
Aktiivisesti viestivä hanke on magneetti, joka vetää puoleensa ja innostaa mukaan!
Artikkeli Viestintä jää hankkeissa usein viimeiseksi hoidettavaksi asiaksi -kirjoitus on julkaistu kokonaisuudessaan Hanke viestii -blogissa 7.5.2021.