Mediatiedote kertoo aina uutisen tai vähintään uuden näkökulman jo tuttuun aiheeseen. Miten hyödynnät uutiskriteereitä hioessasi uutisesi kärkeä ja otsikkoa? Miten rakennat toimittajaa kiinnostavan ja jutun tekemiseen houkuttelevan tiedotteen?
Kirjoittaessasi toimittajalle voit pitää lähtökohtana, että lukijasi on kiireinen!
Tiedote vastaa nopeasti kysymyksiin mitä, missä ja milloin. Ydinviestiä taustoitat kertomalla lyhyesti, miten, miksi ja kuka. Monelle tuttu kärjellään seisovan kolmion malli on hyvä ohjenuora tiedotteen kirjoittamisessa. Kolmiossa tärkein kirjoitetaan aina alkuun, ja kertomisessa edetään kohti vähemmän tärkeitä yksityiskohtia.
Käytä uutiskärjen terävöittämiseen uutiskriteereitä
Uutiskriteerit ohjaavat työtä toimituksissa. Uutiskriteerit määrittelevät sen, onko jokin asia uutinen ja miten suuri sellainen. Kun kytket viestisi uutiskriteereihin, olet menossa aimo askeleen kohti uutisesi läpimenoa.
Eri medioilla voi olla yleisten uutiskriteereiden lisäksi omia kriteereitä. Selvitä ne ja tarjoile viestisi juuri tavoittelemallesi medialle oikeasta näkökulmasta.
Voit testata aihettasi eläytymällä toimittajaksi. Hän voisi kysyä sinulta esimerkiksi:
- Mitä uutta tässä aiheessa on?
- Miksi tämä on juuri nyt ajankohtaista?
- Mihin, keneen ja miten laajasti tämä asia vaikuttaa?
- Mitä epätavallista tai poikkeavaa tässä on?
- Mikä tässä aiheessa on juuri meidän lukijoillemme tärkeää, merkittävää ja kiinnostavaa?
- Ketä tai keitä voimme haastatella, jos teemme jutun?
- Löytyykö aiheesta kiinnostava ja liikuttava tarina?
- Miten saamme järjestettyä kuvituksen juttuun?
Hyvästä tiedotteesta toimittaja saa vastauksen kysymyksiinsä. Toki varaudut vastaamaan näihin kysymyksiin myös soittaessasi toimittajalle.
Voitko tymäköittää viestiäsi luvuin tai tutkimustiedolla? Myös hyvä ja selväsanainen asiantuntija kertomassa asiasta vakuuttaa toimittajan.
Asiantuntijan sitaatteja ei tiedotteessa kannata tuhlata toistamalla samaa asiaa kuin leipätekstissä on jo sanottu, vaan niissä tuodaan esiin jotakin uutta. Sitaateissa sanojan äänen saa päästää kuuluville eloisasti. Säästä siis hersyttely ja räväkkyys sitaatteihin.
Otsikko kiteyttää viestisi – otsikko on tärkein
Otsikon perusteella tiedote joko avataan tai ohitetaan. Kiteytä viiteen sanaan tiedotteesi ydinviesti. Nämä viisi sanaa näkyvät vastaanottajan sähköpostin saapuneiden viestien kentässä. Terävöitä ydinviestisi median lukijaa kiinnostavaksi ja tarjoile se heti otsikon jälkeen ingressissä. Samalla tulet hioneeksi napakan somenoston, tiedotelähetyksen jatkot pidetään somessa!
Kirjoita useita otsikkoversioita – todennäköisesti tarvitset useita otsikoita ja tiedotteen versioita kohdemedioistasi riippuen.
Kokeile tehdä harjoitus, jossa keksit version otsikostasi jokaiselle uutiskriteerille: uutuus, yllättävyys, laaja merkitys, läheisyys, koskettava tarina – löydätkö puhuttelevan otsikon jokaiseen näistä?
Väliotsikot ovat tiedotteessa – kuten verkossa luettavissa teksteissä yleensäkin – tärkeitä paikkoja nostaa silmäiltäviä asioita esiin. Kiinnitä siis huomiota siihen, että väliotsikot ovat paitsi informatiivisia ja ytimekkäitä myös kiinnostavia ja tartuttavia.
Kielenhuoltajan kierros
Kun tiedote alkaa olla kasassa, voi olla hyvä asettaa silmille kielenhuoltajan lasit. Hyvän tiedotteen teksti on sujuvaa ja havainnollistavaa. Tiedotteesta kannattaa riisua ylisanat ja maalailevat adjektiivit: kirjoita kevytlukuista, mutta asiallista tekstiä.
Pyri välttämään kankeaa virkamieskieltä, josta kielivät esimerkiksi turhat yhdyssanojen pidennykset kuten -aste, -järjestelmä, -malli, -prosessi, -taho, -tapahtuma, -toiminta, -tilaisuus. Usein tekstiin livahtaa myös ymmärtämistä vaikeuttavia täytesanoja kuten avulla, kohdalla, osalta, puolelta, suhteen, taholta, kannalta, puitteissa, sisällä, toimesta.
Yksi hyväksi havaittu keino tiedotteen sujuvoittamiseen on käydä tarkalla seulalla läpi tiedotteen verbit: vievätkö ne tekstiä vauhdikkaasti eteenpäin? Kannattaa välttää valjuja verbejä kuten tehdä, suorittaaa, toteuttaa, vaikuttaa, aiheuttaa, tapahtua, muodostua.
Lopuksi (ja mieluusti myös prosessin aikana) pyydä kollegoitasi lukemaan tiedotteesi ja antamaan palautetta. Myös yön yli nukkuminen on hyvä tapa saada etäisyyttä omaan tekstiin, jos aikaa on.
Katso tallenne Viestinnän voimatunnilta ja poimi vinkit talteen! Aiheenamme on yrityksen mediaviestintä.
Viestintäkurssit.fi-palvelussa on kolme verkkokurssia mediatiedottamisesta ja mediatyöstä. Verkkokurssilla opiskelet omaan tahtiisi ja viet opit suoraan käytäntöön ja omaan työhösi.
- Särmä mediatiedote -verkkokurssilla opit kirjoittamaan houkuttelevan mediatiedotteen.
- Yrityksen mediaviestintä – yli uutiskynnyksen! on yritysten viestinnästä vastaaville suunnattu napakka mutta erittäin kattava kurssi mediaviestinnästä.
- Miten uutiseksi? Mediaviestinnän verkkokurssi on tymäkkä oppimäärä mediaviestinnästä erityisesti järjestöjen ja hankkeiden viestijöille. Verkkokurssilla opiskelet mediaviestinnän monipuoliseksi taituriksi!