Yrityksen mediaviestintä – yli uutiskynnyksen!

Lämpimästi tervetuloa verkkokurssille!

Medianäkyvyys on yritykselle erittäin arvokasta. Kun tunnet mediaviestinnän pelisäännöt, voit nostaa yrityksesi tunnettuutta ja vahvistaa asiantuntijuutta. Painetuissa tai sähköisissä medioissa julkaistuja toimituksellisia juttuja ja sisältöjä et saavuta markkinoinnilla tai mainonnalla, vaan suunnitelmallisella ja avoimella mediaviestinnällä.

Tältä verkkokurssilta saat työkalut ja opit, joilla otat mediaviestinnän mahdollisuudet haltuun. Kurssin käytyäsi ymmärrät, miksi toimittaja tekee juttuja tietyistä aiheista ja miten voit innostaa toimittajaa tekemään juttua yrityksestäsi, sinusta yrittäjänä, palveluistasi tai tuotteistasi.

Katso video (4 min.), jolla tutustut kurssiin ja kouluttajiin:

Kohti onnistumisia mediaviestinnässä

Mediaviestintä on tärkeä ja usein hyödyntämätön osa yrityksen viestintää. Kurssin opit – innostavat, napakat videot, tekstisisällöt ja monet työpohjat – auttavat sinua saavuttamaan onnistumisia nopeasti. Saat tietoa ja työkaluja, joiden avulla teet ammattimaista mediaviestintää luontevasti, herätät toimittajan kiinnostuksen ja innostat yrityksellesi tärkeitä medioita juttujen tekoon.

Voit käydä kurssin materiaalit läpi itsellesi ja työhösi sopivalla tavalla:

  • Voit käydä kurssin materiaalit läpi 3–4 tunnissa ja palata harjoitusten pariin työsi ohessa.
  • Voit käyttää aikaa runsaasti, tehdä tehtäviä ja harjoituksia ja edistää samalla oman yrityksesi konkreettista mediatyöprojektia.
  • Kurssi on suunniteltu etenemään järjestyksessä, mutta voit toki tutustua kurssimateriaaliin oman kiinnostuksesi ja tarpeidesi mukaan.
  • Pääset etenemään kurssilla vasta, kun merkitset aiheet ja oppitunnit suoritetuiksi: merkinnän jälkeen voit sukkuloida materiaaleissa haluamassasi järjestyksessä.

Kurssin sisältö on käytössäsi yhden vuoden ajan. Ota hyöty irti itsellesi sopivalla tavalla!

Medianäkyvyyttä yritykselle

Kurssin sisältö

Verkkokurssi koostuu neljästä osiosta. Osiot sisältävät lyhyitä videoita, ydinasiat tiivistäviä tekstejä, harjoituksia, esimerkkejä ja työpohjia, jotka auttavat sinua nivomaan yrityksen mediaviestinnän selkeäksi, tavoitteelliseksi kokonaisuudeksi.

Viidennestä osiosta löydät kurssin työpohjat kootusti. Suosittelemme, että tallennat työpohjat itsellesi talteen omaan kansioon ja täytät niitä kurssin edetessä. Näin kokoat itsellesi mediaviestinnän suunnitelman.

1. Tavoitteellista mediaviestintää

Kirkasta yrityksesi mediaviestinnän tavoitteet: mitä haluatte saavuttaa ja miksi? Aloita tekemällä oma mediakartoitus: Missä missä medioissa näkyvyys on kaikkein arvokkainta? Opit myös, mikä on PR-kerroin ja miten voit sen avulla mitata onnistumista.

2. Juttuaiheet toimittajan silmin

Opit ymmärtämään toimittajan näkökulman: miksi juttuja tehdään? Mikä tahansa asia ei kiinnosta toimittajia. Tässä osiossa työstät yrityksestäsi viestittäviä aiheita, jotka ovat toimittajien silmissä kiinnostavia.

3. Kirjoita houkutteleva tiedote

Aiheita ja teemoja mediaviestintään. Mediaviestinnän perustyökalu on edelleen tiedote. Millainen on toimiva tiedotteen rakenne ja millaisista elementeistä koostuu hyvä tiedote? Kirjoita tiedotteita ja otsikoita, jotka herättävät toimittajan kiinnostuksen!

4. Varmista osumat – mediatyön monet keinot

Tiedotteen lisäksi tarvitset muitakin keinoja, jotta varmistat medianäkyvyyden. Saat myös vinkkejä siihen, miten ja milloin tiedote kannattaa lähettää, ja millaisia tekniikoita voit ottaa avuksi onnistuneeseen mediatyöhön.

Kurssin työpohjat ja ladattavat aineistot kootusti

Kaikki kurssin työskentelypohjat kootusti samalta sivulta. Poimi talteen!

 

Tehtävä

Ennen kuin lähdet liikkeelle, kirjoita itsellesi muistiin, mitä medianäkyvyyteen ja mediaviestintään liittyvää haluat oppia ja kehittää?

Tee vielä pieni loikka tulevaisuuteen.

Kirjoita ylös kolme erilaista otsikkoa, jotka haluaisit yrityksestäsi nähdä seuraavan vuoden aikana. Nyt saa villiintyä!

Kirjoita oppimistavoitteesi ja yrityksesi kolme unelmaotsikkoa itsellesi talteen. Palaa niihin myöhemmin, kun olet käynyt kurssin materiaalit läpi.

  • Toteutuiko oppimistavoitteesi?
  • Muuttuivatko otsikot?
  • Oletko tehnyt yrityksellesi mediaviestinnän suunnitelman? Miten lähdet edistämään otsikoiden toteutumista?

 

Kiitos, että olet mukana – työn ja oppimisen iloa!

Sari Selkälä ja Marja-Liisa Torniainen
Viestijät, viestintäyrittäjät ja Viestintäkurssit.fi-palvelun perustajat

         


PS Jos kohtaat kurssilla teknisiä ongelmia, ota yhteyttä:

kuulolla@viestintakurssit.fi

p. 040 5930 220 / Marja-Liisa

Valitse tämä kurssi