Viestinnän voimatunti: Johda omaa brändiäsi

Jokaisen yrityksen kannattaa ajatella brändiä päällimmäistä ajatusta pidemmälle. Brändi kun ei ole tuote tai korea logo, vaan liiketoiminnan ydintä, joka mahdollistaa reilummat katteet ja tulevaisuudessa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Huhtikuun Viestinnän voimatunnilla aiheena oli  brändin johtaminen.  Voit katsoa tallenteen ja ladata esitysmateriaalin itsellesi.

Kouluttaja Kari Moisiola
Valmentaja ja Viestintäkurssit.fi:n Brändin rakentaminen -verkkokurssin kouluttaja Kari Moisiola muistuttaa, että brändi muodostuu joka tapauksessa. Kysymys on kuitenkin siitä, kuka brändiä johtaa ja onko tahtipuikko yrityksen hallussa.

Brändääminen kulkee yhdessä strategian kanssa – vahva, luottamusta herättävä, kiinnostava ja arvokas brändi perustuu arvoihin, yrityksen liiketoimintaan ja visioon.

– Moni ajattelee, että brändi on sama kuin yrityksen visuaalinen ilme ja logo, kokoelma värimäärityksiä tai tuote. Brändityötä ja brändin johtamista ei kuitenkaan voi ulkoistaa mainostoimistolle, niin keskeinen osa liiketoimintaa se on, muistuttaa brändäämistä valmentava Kari Moisiola.

Tähtää brändäämisessä tulevaisuuteen

Miten pienen tai vielä pienehkönkin yrityksen pitäisi brändäämiseen suhtautua? Monen ensimmäinen mielikuva brändistä on Nike, Tesla tai … sanokaa Fazer kun haluatte hyvää. Brändääminen kalskahtaa kalliilta.

– Pienikin yritys voi brändätä onnistuneesti, myös nollabudjetilla. Tärkeintä on oikea ajatusmalli, brändiä oikeaan suuntaan vievät, johdonmukaiset toimenpiteet ja pitkäjännitteisyys.

Brändin on puhuteltava omaa asiakaskuntaa – tai brändäämisen myötä syntyvää heimoa, kuten Moisiola sanoo. Ei siis kaikkia suomalaisia, kaikkia hämäläisiä, kaikkia työssäkäyviä tai – kaikkia.

Tärkeintä on, että oma, rajattu kohderyhmä tunnistaa brändin ja kokee, että brändi on juuri parasta, mihin hän haluaa liittyä ja kiinnittyä, mitä juuri hän haluaa ostaa ja suositella myös muille.

Johda omaa brändiäsi – maksuton Viestinnän voimatunti

Kun yritykselläsi, tuotteellasi tai palvelullasi on ammattimaisesti rakennettu brändi, yritykselläsi on arvo ja voit laskuttaa korkeampaa hintaa. Brändi on syytä pitää omissa käsissä. Brändiä ei kannatta jättää ajelehtimaan sattuman varaan!

  • Miksi brändin hallinta ja johtaminen on tärkeää kaikenkokoisille brändeille?
  • Kenen tehtävä on johtaa brändiä?
  • Mitä muuta brändi oikein on kuin logo ja yrityksen värimaailma?
  • Mitä ovat ne konkreettiset keinot, joilla hallitset brändiäsi ja rakennat siitä kiinnostavan?
  • Miten aikaansa seuraava brändi elää myös ajassa ja muuttuu?

Brändin kehittäminen kuuluu yrityksessä toimitusjohtajalle, omistajayrittäjälle, markkinoinnista vastaavalle ja liiketoiminnan kehittäjälle.

Lataa esitysmateriaali ja katso tallenne >>

Miksi satsata brändäykseen?

  • Parempi kate: ihmiset ovat valmiita maksamaan enemmän brändituotteesta tai -palvelusta kuin brändittömästä
  • Brändin laatu mielletään paremmaksi – siksi myös hintaa voi nostaa enemmän
  • Uskollisia ostajia: ostaja muistaa brändin, kun hänelle tulee tarve ostaa
  • Vahva brändi pärjää kilpailutilanteessa paremmin
  • Brändin mainonta on tehokkaampaa, koska bändi on tunnetumpi
  • Vahva brändi houkuttelee myös parhaat työntekijät
  • Myös sidosryhmät ja kumppanit haluavat tehdä yhteistyötä tunnettujen brändien kanssa
  • Brändi mahdollistaa lisensoinnin ja franchising-liiketoiminnan ja näin ansainnan skaalautumisen
  • Tunnetun brändin avulla voit luoda uusia brändejä
  • Brändillä on arvoa ja voit myydä sen
Jaa artikkeli

Haluatko oman kurssisi myyntiin?

Viestinnän tai markkinoinnin asiantuntija! Kun sinulla on idea ja kurssisisällöt, tarjoamme kodin kurssillesi. Viestintäkurssit.fi tavoittaa oppimisesta kiinnostuneet asiantuntijat.

Lue lisää ja tule mukaan!