Millainen mediatiedote houkuttelee toimittajaa tarttumaan tarjoamaasi aiheeseen? Millainen on mediatiedotteen otsikko, joka saa lukemaan eteenpäin? Särmä mediatiedote -verkkokurssilla opit kirjoittamaan laadukkaita, teräviä ja sujuvia mediatiedotteita – ja se taas avaa tietä arvokkaaseen, ansaittuun medianäkyvyyteen.
“Mediatiedote on viestinnän perustyökalu, jonka avulla tavoittelemme ansaittua medianäkyvyyttä omille teemoillemme. Se puoltaa edelleen paikkaansa, kyllä toimittajat aina kysyvät tiedotteen tai muun materiaalin perään”, kertoo Särmä mediatiedote -verkkokurssin kouluttaja Sari Selkälä.
Perusasiat on mediatiedotteessa oltava kunnossa – mitä voit lisäksi tehdä, että toimittaja tarttuu tarjoamaasi juttuaiheeseen?
Verkkokurssi on suunnattu kaikille viestijöille, markkinoinnin asiantuntijoille, tiedottajille, asiantuntijoille, kehittäjille ja yrittäjille, jotka haluavat oppia kirjoittamaan houkuttelevia ja toimivia tiedotteita. Kurssi sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita tiedottamisesta ja sen mahdollisuuksista.
“Kurssin aihetta on toivottu paljon. Kun kysyimme webinaarissamme mediatyön haasteista, osallistujat vastasivat, että juuri houkutteleva mediatiedote aiheuttaa eniten päänvaivaa. Siksi päätimme tehdä kompaktin kurssin, jossa on runsaasti tietoa, vinkkejä ja esimerkkejä mediatiedotteista”, Selkälä kertoo.
Ansaittu medianäkyvyys on todella arvokasta. Kun yrityksellesi tärkeästä teemasta kirjoitetaan juttu, asiantuntijanne esiintyy radion ajankohtaisohjelmassa tai antaa haastattelun alueellisen sanomalehteen, seuraa julkisuutta, joka on paljon maksettua mainontaa painavampaa.
Tiedotteen tärkein lukija on toimittaja
Mediatiedote kirjoitetaan toimittajalle. On hyvä ymmärtää, miten toimittaja käyttää tiedotteita työssään ja millaisia tiedotteita hän arvostaa. Toimittajan työtä leimaa kiire, ja tiedottajan on osattava erottautua kymmenien jos ei satojen sähköpostiviestien joukosta.
Verkkokurssilla kärjen terävöittämiseen käydään uutiskriteerien kautta. Otsikko on yksi tärkeimmistä elementeistä tiedotteessa, ja sen muotoiluun kannattaa nähdä vaivaa.
“Verkkokurssilla tilaa saa myös kieli ja sävy, sillä kielen ammattilaisina toimittajat arvostavat sujuvaa tekstiä, josta on riisuttu turha kapulakielisyys, puhumattakaan markkinoinnillisesta ja myynnillisestä sävystä. Liika tyrkyttäminen ja mainosmaisuus on varma tapa karkottaa toimittaja.”
Särmä mediatiedote -verkkokurssilla opit kirjoittamaan laadukkaita mediatiedotteita, jotka varmimmin huomataan toimituksissa ja löytävät tiensä jutuiksi. Tutustu, klikkaa itsesi kurssille ja ota opit käyttöösi!
Pääset heti tutustumaan ensimmäisiin materiaaleihin ja tekemään pohdintatehtävän – koko kurssimateriaali on käytettävissäsi 1.3.2021 alkaen.