Brändääminen – jo ensimmäiset päätökset ratkaisevat onnistutko luomaan muutakin kuin korean paketin

Jokaisen yrityksen, pienenkin, kannattaa ajatella brändäämistä päällimmäistä ajatusta pidemmälle. Brändi kun ei ole tuote tai korea logo, vaan liiketoiminnan ydintä, joka mahdollistaa reilummat katteet ja tulevaisuudessa uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Kouluttaja Kari Moisiola
Valmentaja ja Viestintäkurssit.fi:n Brändin rakentaminen -verkkokurssin kouluttaja Kari Moisiola muistuttaa, että brändi muodostuu joka tapauksessa. Kysymys on kuitenkin siitä, kuka brändiä johtaa ja onko tahtipuikko yrityksen hallussa.

Brändääminen kulkee käsi kädessä strategian kanssa – vahva, luottamusta herättävä, kiinnostava ja arvokas brändi perustuu arvoihin, yrityksen liiketoimintaan ja visioon.

– Moni ajattelee, että brändi on sama kuin yrityksen visuaalinen ilme ja logo, kokoelma värimäärityksiä tai tuote. Brändityötä ja brändin johtamista ei kuitenkaan voi ulkoistaa mainostoimistolle, niin keskeinen osa liiketoimintaa se on, muistuttaa brändäämistä valmentava Kari Moisiola.

Tähtää brändäämisessä tulevaisuuteen

Miten pienen tai vielä pienehkönkin yrityksen pitäisi brändäämiseen suhtautua? Monen ensimmäinen mielikuva brändistä on Nike, Tesla tai … sanokaa Fazer kun haluatte hyvää. Brändääminen kalskahtaa kalliilta.

– Pienikin yritys voi brändätä onnistuneesti, myös nollabudjetilla. Tärkeintä on oikea ajatusmalli, brändiä oikeaan suuntaan vievät, johdonmukaiset toimenpiteet ja pitkäjännitteisyys.
Brändin on puhuteltava omaa asiakaskuntaa – tai brändäämisen myötä syntyvää heimoa, kuten Moisiola sanoo. Ei siis kaikkia suomalaisia, kaikkia hämäläisiä, kaikkia työssäkäyviä tai – kaikkia.

Tärkeintä on, että oma, rajattu kohderyhmä tunnistaa brändin ja kokee, että brändi on juuri parasta, mihin hän haluaa liittyä ja kiinnittyä, mitä juuri hän haluaa ostaa ja suositella myös muille.

Henkilöbrändi vai yrityksen brändi?

Elämme henkilöbrändien kulta-aikaa. Jokainen meistä voi suhteellisen helposti luoda omien kanavien kautta omaa brändiään esimerkiksi asiantuntijana tai vaikuttajana.

Päätös siitä, mitä itse asiassa kannattaa brändätä, kuuluu ensimmäisiin päätöksiin, kun yritys käynnistää brändimatkan. Moisiola kehottaa puntaroimaan mahdollisuuksia tarkasti, että tulee tehtyä oikeita valintoja nimenomaan pitkällä tähtäimellä.

– Moni pienyrittäjä kompastuu siihen, että ei tiedä, mitä on kehittämässä: tuotteen, yrityksen vai henkilön brändiä. Toiset eivät ajattele tätä valintaa tietoisesti lainkaan. Moni yksinyrittäjä päätyy henkilöbrändiin, koska ajattelee olevansa yrityksessään yksin. Kuitenkin jos valitsee väärin, sulkee tulevaisuuden mahdollisuuksia pois.

Tottahan se on, omaan henkilöbrändiin voi olla haastavaa rekrytoida työntekijöitä liiketoiminnan kasvaessa. Yrityksen arvo ei myöskään kasva, jos brändi keskittyy voimakkaasti henkilöön, mikä tulee vastaan vaikkapa yritystä myytäessä.

Eilakaisla on hyvä esimerkki yrityksestä, jossa brändin syntyyn liittyvä henkilö on olemassa ja mukana yrityksen tarinassa, mutta henkilöbrändin sijaan on lähdetty suunnitelmallisesti kehittämään yritysbrändiä.

Miksi satsata brändäykseen?

  • Parempi kate: ihmiset ovat valmiita maksamaan enemmän brändituotteesta tai -palvelusta kuin brändittömästä
  • Brändin laatu mielletään paremmaksi – siksi myös hintaa voi nostaa enemmän
  • Uskollisia ostajia: ostaja muistaa brändin, kun hänelle tulee tarve ostaa
  • Vahva brändi pärjää kilpailutilanteessa paremmin
  • Brändin mainonta on tehokkaampaa, koska bändi on tunnetumpi
  • Vahva brändi houkuttelee myös parhaat työntekijät
  • Myös sidosryhmät ja kumppanit haluavat tehdä yhteistyötä tunnettujen brändien kanssa
  • Brändi mahdollistaa lisensoinnin ja franchising-liiketoiminnan ja näin ansainnan skaalautumisen
  • Tunnetun brändin avulla voit luoda uusia brändejä
  • Brändillä on arvoa ja voit halutessasi myydä sen

 

Yrittäjät ja yrityspäättäjät saavat Kari Moisiolan Brändin rakentaminen -verkkokurssilta brändin rakennusainekset. Kurssilla rakennat oman brändisuunnitelman ja lähdet ennakoiden rakentamaan yrityksellesi arvokasta omaisuutta – vahvaa brändiä.

>> Lue lisää ja lähde ohjatulle matkalle kohti vahvaa brändiä!

Jaa artikkeli

Haluatko oman kurssisi myyntiin?

Viestinnän tai markkinoinnin asiantuntija! Kun sinulla on idea ja kurssisisällöt, tarjoamme kodin kurssillesi. Viestintäkurssit.fi tavoittaa oppimisesta kiinnostuneet asiantuntijat.

Lue lisää ja tule mukaan!